چرا خودرو سازان بازار را بهم ریختند

چرا خودرو سازان بازار را بهم ریختند

car3[WwW.Kamyab.IR]

بازار خودرو را این بار خودرو سازان بهم ریختند و جالب اینجاست که دلیل آن در رسانه ها دلالان اعلام شدند. به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق نیوز، قیمت خودرو طی روزهای اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و شواهد امر نشان می دهد که قیمت ها قرار نیست ثابت شود. حتی پیش بینی ها حکایت از آن دارد باز هم قیمت خودرو در بازار گرانتر خواهد شد. اما ریشه این افزایش قیمت بی دلیل در بازار چیست؟

خودروسازان چند ماهی است که بدنبال افزایش قیمت خودرو هستند و بارها هم درخواست خود را به سازمان حمایت بردند اما این مجموعه چون دلایل خودروسازان را نپذیرفت اجازه افزایش مجدد قیمت خودرو را نداد. به همین دلیل آنها بازار را نشانه گرفتند تا بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند. در اولین گام عرضه خودرو توسط خودروسازان کم شد. این موضوع توازن عرضه و تقاضا که اخیرا به هم نزدیک شده بود را دچار چالش کرد. به گونه ای که اکثر خودرو ها در بازار کمیاب شد.

در ماه های پایانی سال که خیلی از مردم به دنبال تعویض خودرو خود هستند، لذا موج تقاضاها بی پاسخ ماند و خودبخود قیمت ها بالا رفت. این همان عایدی بود که خودروسازان در حال پیگیری آن بودند. گام دوم خودروسازان اعلام قیمت های جدید به نمایندگان فروش و بواسطه آن اطلاع رسانی به نمایشگاههای خودرو بود. نکته مهم آن است که اکنون تمام نمایشگاههای خودرو و حتی دلالان بازار خودرو از قیمت های جدید خودروسازان که هنوز تصویب نشده مطلع هستند و همین منابع اطلاعاتی قوی آنها باعث شده که بازار با شوک جدیدی روبرو شود. قیمت خودروها در بازار تقریبا همان چیزی است که خودروسازان در قیمت های جدید خود خواهان شدند.

با افزایش اینچنینی خودرو، راه سخت گرانی خودرو به صورت قانونی برای خودروسازان هموار می شود و ادله های چون، چرا سود فروش خودرو به جیب دلالان برود؟ اشتغالزایی به خطر افتاده است، کمبود خودرو در بازار به علت غیر واقعی بودن قیمت ها است و… مصوبه افزایش قیمت را دریافت می کنند و مانند گذشته خودروسازان برنده میدان نبرد افزایش قیمت می شوند. تاکنون هر زمان که خودروسازان اراده کردند قیمت هایشان را بالا بردند و با اهرم های فشاری که دارند ضمن کنترل واردات خودرو اجازه ندادند رقیبی در بازار پرهیاهوی خودرو ایجاد شود و عملا مردم را مجبور به انتخاب خودروهای ایرانی کرده اند. حال که در ماه های پایانی سال ۹۱ هستیم و همچنان موج جدیدی از تقاضاها در راه است باید برای کنترل بازار و جلوگیری از ضرر دهی مردم فکری شود.

خودروسازان تا جایی قیمت ها را بالا خواهند برد که سازمان حمایت با افزایش قیمت موافقت کند. البته ناگفته نماند یکی از دلایل بر هم خوردن بازار ضمن زیاده خواهی خودروسازان، عدم تصمیم گیری درست سازمان حمایت است. اگر از ابتدا سازمان حمایت برای اصلاح قیمت چه ثبات و چه افزایش آن قیمت گذاری می کرد و حداقل برای یکسال پرونده قیمت گذاری خودرو بسته می شد هم اکنون مردم با نوسان قیمت خودرو روبرو نمی شدند و لااقل بازار ثبات داشت.

اما عدم تفکر مناسب در این حوزه و خوب جلوه دادن فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت مانع از آرامش بازار شد و حال مردم باید بابت کوتاهی دولت پول های بیشتری برای خودروهای که در کشورهای دیگر از رده خارج شدند را بپردازند. به هر ترتیب جدول قیمتی ارایه شده نشان می دهد که قیمت خودروها هدفمند افزایش یافته است و به قیمت های پیشنهادی کارخانه های خودروهای خودروسازی نزدیک شده است و این امر بیانگر حرکت به سمت تقاضای خوردوسازان از سازمان حمایت است. اگر قیمت در بازار به این شدت بالا نمی رفت خودروسازان امکان بالا بردن قیمت های خود به این شکل را نداشتند.

نکته جالب توجه دیگر در این حوزه افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار است. این خودروها که زمانی بی مشتری بودند به دلیل افزایش بی رویه خودروهای داخلی با تقاضا روبرو شدند و این گروه نیز بدون هیچ قاعده ای قیمت های خود را بالا بردند.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه