توصیه های پژوهشی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

توصیه های پژوهشی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات

فعالیت جسمانی، مصرف غذا های سالم با کالری پایین و کاهش مصرف گوشت قرمز از ابتلا به سرطان پروستان جلوگیری می کند.

بر اساس توصیه‌ جدید بنیاد جهانی پژوهش سرطان (WCRF)، مشخص شده ‌است که تبعیت از هشت مورد شیوه‌ی زندگی به ‌طور قابل‌ توجهی سبب کاهش احتمال سرطان تهاجمی پروستات می‌شود.

هشت توصیه‌ی شیوه‌ی زندگی WCRF به تشویق فعالیت جسمانی و مصرف غذای سالم با کالری پایین‌ (کمتر از ۱۲۵ کیلوکالری در ۱۰۰ گرم غذا) پرداخته است.

گروه پژوهش به تعیین تأثیر تبعیت از این توصیه‌ها بر احتمال بروز سرطان کاملاً تهاجمی پروستات اقدام کرده است.

Prostat[WwW.KamYab.IR]

در این بررسی از امتیاز سیستم درجه‌بندی Gleason و میزان آنتی‌ژن اختصاصی پروستات در تعیین مهاجم بودن سرطان استفاده شد.

محققان می‌گویند: در مجموع ۲۲۱۲ مرد سفید پوست و آمریکایی آفریقایی تبار با تشخیص تازه‌ی سرطان پروستات شرکت داده‌ شدند. این مردان میان ۴۰ تا ۷۰ سال سن داشتند و در برنامه‌ی سرطان پروستات کارولینای شمالی لوئیزیانا شرکت‌ کرده بودند.

به گفته محققان، مردانی که کمتر از چهار مورد از توصیه‌های WCRF تبعیت کرده بودند، نسبت به افرادی که بیش ‌از چهار توصیه را رعایت کرده بودند درمعرض خطر بیشتر ایجاد تومورهای تهاجمی (۳۸ درصد بیشتر) بودند.

این پژوهشگران دریافته‌اند که مصرف کمتر از ۵۰۰‌ گرم گوشت ‌قرمز در‌ هفته یا مصرف کمتر ‌از ۱۲۵‌ کیلوکالری به ‌ازای ۱۰۰ گرم غذا در روز، احتمال تومورهای تهاجمی را در افراد تحت ‌بررسی بسیار کاهش می‌دهد.

محققان معتقدند: بسیاری از مردان در معرض خطر سرطان ‌پروستات هستند، ولی مساله‌ی اساسی میزان تهاجمی بودن آن است که از نظر بالینی اهمیت دارد. این یافته‌ها حاکی از آن است که حتی مردان مبتلا به سرطان پروستات نیز می‌توانند بیماری خود را کنترل کرده و با استفاده از گزینه‌های جیره‌ی غذایی و شیوه‌ی زندگی از شدت تهاجمی بودن سرطان بکاهند.

محققان می‌گویند: خطر ایجاد سرطان تهاجمی پروستات به ازای تبعیت از هر مورد اضافی ۱۳ درصد از امتیاز می‌کاهد.

هشت توصیه‌ی پیشگیری از سرطان در دومین گزارش خبرگان WCRF/AICR شامل:

- تاحد امکان بدون آنکه وزن کمتر ازحد معمول شود، لاغر شوید

- حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت جسمانی داشته باشید

- از‌ نوشابه‌های شیرین بپرهیزید. مصرف غذاهای با انرژی متراکم را محدود کنید

- از انواع سبزی، میوه، غلات‌ کامل، صیفی‌ها و حبوبات بیشتر استفاده کنید

- مصرف گوشت قرمز (گاو،گوساله و گوسفند) را محدود کنید

- به هیچ عنوان از نوشابه‌های الکلی استفاده نکنید

- مصرف غذاهای نمک‌دار پردازش شده با نمک را محدود کنید

- برای حفاظت از سرطان از مکمل‌ها استفاده نکنید

یافته‌های این بررسی در نشریه‌ Nutrition and Cancer منتشر شده و توسط پژوهشگران مرکز جامع سرطان JCCC) Jonsson) وابسته به دانشگاه UCLA انجام شده است. / ایسنا

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه